måndag 27 augusti 2012

Valpning!

Tidigt på söndag morgon så ringde en vän som hade problem vid valpning.
Tiken hade valpat under natten men den sista valpen fastnade på vägen ut. Det var verkligen jobbigt för tiken då den precis visade att den var där i gången men det var torrt och tiken hade slutat att ha verkarbete viket är förödande då den verkligen inte kom ut.
Jag vaknade av telefonen vid 07.00 men hade luren liggande ute i TV.rummet så jag tänkte att det var lite tufft av "någon" att räkna med att jag var uppe då kl 07.00 en söndag. Dessutom sista söndagen innan skolstart så lusten var stor att bli kvar i bingen.

Det ringde tre samtal efter varandra så då tänkte jag att det var väl som bara den vad det var viktigt då. Såg att det var från denna goa vännen som hade en väntande tik.
Han hade redan lagt tiken med valpar och allt i bilen och var på väg. Han hade väntat så länge som han kunde ändå....

Fram med olja, kalklösning och all erfarenhet som jag kunde frambringa. Tiken var fantastisk duktig!
Det var som att hon visste att jag ville hjälpa henne då jag smörjde så långt in som möjligt och började att försöka få tag i den valp som satt som klistrad fast sedan fyra, fem timmar.

Hugaligen då!

Den var verkligen fastklistrad!
Stort valphuvud helt klart!
Jag har faktiskt inte varit med om att den varit så fast men jag har nog heller inte väntat så länge innan jag satt igång med hjälpinsatser.
Valpen går inte att rädda i detta äge så att nu handlade mer om tiken. UT!
Fick tag på nackknölen en bit in. Tiken låg alldeles stilla och försökte hjälpa till. Stimulerade krystverkarna långt in förbi valpen. Tillslut kom hon igång och hjälpte till med verkar.

Efter en stund så kom valpen ut och tiken orkade inte ens titta på den.
Hon var så slut!
Efter en liten stund så började hon putsa och slicka på de andra valparna. En fantastisk känsla att se då hon haft så ont och besvärligt så att hon inte putsat och pusslat med dem ett enda dugg innan dess.
Husse var lättad och vi kunde koppla av med en god kopp kaffe. Tiken tyckte att det var gott med lite fil.
 
Livet är väl spännade ändå och jag är så tacksam att jag får vara med.
En fantastisk tik!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar