söndag 12 juni 2011

Svart vinbärsblad dricka!

Hej på er i sommarvärmen!
Jag har nu satt min årliga Svartvinbärsbladsdricka!
Det är hög tid då man skall ta bladen av svartavinbär just nu tidig sommar.
Det är en mycket god och svalkande dricka som passar även till mat dricka. 
Jag plockar ganska mycket blad och lite vårskott av svarta vinbärs buskarna. Försöker att ta det lugnt runt bärämnena så att jag senare även får bär. 
Ca. 5-6 liter blad gjorde jag på nu!
Sköljer bladen noga och lägger dem i en stor gryta, hink eller liknande.
Häller på ca 5 liter kallt vatten och ett helt paket socker.
Skalar tre citroner och lägger i skalets ytter del. Skalar sedan bort det vita under skalet!
Skär sedan citronerna i skivor och lägger i det också tillsammans i byttan med det övriga ingredienserna.
En påse Vinsyra och Två påsar Citron syra blandas i oxå. Jag rör sedan ihop allt i flera omgångar de närmsta dagarna. Allt skall stå i ca tre fyra dagar innan jag silar bort blad och citronerna. Jag brukar faktiskt också pressa det hela med händerna innan jag silar upp det på flaskor. Jag häller det på PET flaskor som jag inte fyller helt upp då jag fryser ner min saft för att vara säker på att den skall hålla länge.

Lycka till med att göra sommar saft!

2 kommentarer:

  1. Duktig du är!
    Själv brukar jag göra en liknande dricka fast av rabarber. Läskande gott :)
    Kram Susanne

    SvaraRadera