söndag 12 juni 2011

Apport reflektioner efter dagens arbets pass!!

Munsterländer G!
G. har egentligen inte så svårt att lära sig att hålla och hålla fast. Inte heller var det svårt att få honom att lära sig att hålla och hålla kvar fast jag tar i den med handen. Det måste man fortfarande påminna honom om för varje gång man startar upp. Jag vill alltså att han skall lära sig att det är signalen "TACK!" som han skall släppa den på, inte att jag tar i den med handen. Så det får jag vara noga med ett tag! Jag har provat att få honom att röra på sig med apporten i munnen och det syntes inte heller bli något problem. Vill bara att han skall bli super säker på vad som förväntas av honom i dessa delmoment så vi jobbar vidare med det. Om man är super noga med de första momenten så minimerar man risken att han slarvar med just det framöver. Inget tuggande, rullande eller släppande alltså är Okey överhuvudtaget. 
Husse och matte frågade om han varit ute och simmat! Visst har han det!
Han tyckte det var skönt för att det har varit så himla varmt. Vi tog han i koppel och det blev en viss protest till en början men det gick fort över då han märkte att han inte hade något val utan vi var kvar i vattnet tills det var lugnt och han kunde simma tillsammans med oss och de andra hundarna. Härligt!
Jag har lite funderingar vad gäller G. Det är hur jag skall få honom att förstå när han gör något bra under träningen. Jag vill att han skall bli glad när man berömmer, alltså förstå när jag tycker att han är duktig. Han är inte heller så sugen på godis typ korv eller nåt så att det är lite svårt att se att han förstår när jag berömmer.

Hur gör Ni hemma när ni tränar och vill ge honom beröm. Då ni kan se att han blir glad av berömmet!
Att leka ihop kan ju kanske vara en ide ibland, men att göra det när man tränar och vill få honom kvar i koncentration funkar ju inte. Han har ju redan lite jobbigt med koncentration!
Det som stör honom är hans fixering av flugor och flygfän. Han tycker det är mycket viktigt jobb att jaga flugor och helt klart är det en bit kvar att han kan koncentrera sig på tex apporten när en fluga är i närheten.
Vi jobbar vidare.....
Lilla Gordon Prinsessan S då!
Hon har ett tempo i kroppen som hon kunde dela med sig av till andra och det skulle ändå räcka till för henne själv. Kul att jobba men det är en gräns på att hon vill vara med och bestämma vart hennes koncentration skall vara. På apport eller på nåt annat kanske?!! Har en känsla av att hon fått komma undan en del där hon fått vara med och bestämma lite. Men det går ju inte nu!
Hon provar hela tiden fortfarande om hon kan få kuta iväg i förväg. Det är som om hon tävlar med sig själv, mig och alla de andra hundarna om att vara först. Jag hoppas att jag senare kan nyttja det i apporten. När hon vet vad hon skall göra när man säger apport, så kan man säkert köra lite konkurrens om apporten med någon annan hund och på så vis få igång henne fullt ut. Vi får se!
Jag har faktiskt hittills kört lite klicker för att få henne att lägga allt sitt krut,lust och motor på apporten. 
Små små steg tar vi! Allt för att hon skall bli noga så småningom.
Skall höra med Thomas om han kan filma snuttar allt efter som så att ni kan få chans att se hur jag går tillväga med klickern som hjälp i apportinlärningen. 
Hittills så har jag Klickat in henne!
Hon förstår vad ett klick betyder! -Belöning!!
Sedan har vi tagit fram APPORTEN som jag har fått henne att förstå först att när hon tittade på apporten så blev det KLICK. Sedan när jag såg att det kan hon super säkert så gick jag vidare och jag klickade för att hon närmade sig APPORTEN. Nästa steg som vi idag har gjort är att hon nu inte får klick för bara det utan hon har lurat ut att det blir klick för att hon nuddar den med nosen.
I det steget skall vi vara kvar i ett tag har jag tänkt. Hon lägger allt fokus som hon annars skulle lägga på massor av saker runt omkring i att klura på bara APPORT objektet. Det är jag nöjd med!
Vi har alltså två helt olika sorters apport inlärnings modeller på bara dessa två hundar som ni nu får följa. 
Munster går inte att klicka in då han inte är så sugen på Godisbelöning!
Mors mors!
Inlärningsvägen till en APPORTÖR kan se olika ut men resultatet blir desamma!

5 kommentarer:

  1. Halloj!
    Skoj att följa er apportträning!

    Viggo tycker att det är superskoj att springa & hämta sin leksak & komma & lämna hos mig. Jag sätter honom, kastar, väntar på ögonkontakt, säger JA & så hämtar han & kommer tillbaka. När ska jag börja lägga in ordet "apport"? är det något jag bör tänka extra på nu i inlärningsfasen som är specifikt för fågeljakt? Har ju bara tränat in lydnadsapportering innan!

    Thomas sa att ni skulle skicka lite grjer till mig - får ni ner någon fågelvinge vore det toppen. Tror att Viggo skulle uppskatta lite fågelkontakt!! :)

    Ha det bäst! Vi hörs! KRAM Åse

    ps, hojta när ni hittat någon dag i augusti som vi kan komma!

    SvaraRadera
  2. Hejsan Åse!
    Nej, du stopp!
    INTE träna Apport med Apportkommandot nu när han är så liten Typ Valp!.
    Varför?
    Jo, för att nu kan du inte ställa några krav på att han SKALL hämta eller rätta honom så att det blir APPORT på dina villkor, utan han gör det enbart av lust och för att det är en kul lek.
    Den träningen kommer sedan när du kan göra en lydnads apport. Det blir helt annat det!
    Nu så länge så kan du säga bara Jaa!!!
    Du får brev med vinge och allt denna vecka. Kram Tina

    SvaraRadera
  3. Precis som jag skrev innan så vill G (ibland) inte äta även när man har godsaker att erbjuda... Vi har provat torkad leverpastej och blodpudding (som du tipsade oss en gång i tiden) och det funkar bra (iallafall hittills).

    SvaraRadera
  4. Ok - vad bra! Då fortsätter vi som vi gör!! :)
    Kram Åse

    SvaraRadera
  5. Vi kanske skall döpa om våran fågelhund G till flughund...;).

    Vad gäller det du skrev om beröm och att G skall bli glad, det är något som han sällan har visat i samband med inlärning. Han visar däremot STOR glädje vid träff med andra människor, hundar, barn..

    Härligt att han börjat simma.

    SvaraRadera