söndag 21 oktober 2012

Problemhundslösning!

Vi får många olika frågor om "problemhundslösningar" och det är naturligtvis olika grad av problem men också givet olika problem som känns som problem.

Missförstå mig rätt!

Ett stort problem för en flock är i en annan flock inget problem alls. Många gånger handlar det om att tex. en hund som verkar ha hur mycket energi som helst och den energin nyttjas i ett jobb.  I en annan flock skulle den hunden uppfattas som en jobbig och stressad hund. Det är så olika!
Kanske en förare jobbar med den så kallade "på och av" knappen och ger automatiskt hunden inget val än att ta det med ro mellan varven. Alltså, det är flockledaren som kan styra sin flock. NU är vi PÅ och NU är vi AV och vilar. En del hundar behöver den hjälpen och det kravet av de överordnade i sin flock som de lever i.

Många hundägare kan uttrycka det som att allt är i hunden och ev en avelssak. Men hundar är individer precis som vi!
En del behöver få fullt utlopp och andra inte för att må gott. Det som då blir olyckligt blir då att en del hundar "hamnar" i "fel" flock för sitt energi utlopp.

Jag hoppas att jag kan ge funderingar för en del av er att fundera vidare på. Har jag den hunden som passar mig bäst. Kan jag ge min hund (ibland förändra lite i min ursprungliga hundägartanke) det den behöver i fostran, aktivitet och att vara så bestämd som det krävs för att ge hunden verktyg att lära sig att vila nästan på komando.

Kan jag inte det så kommer jag att tycka att jag har en "problemhund".
Fast alltså ibland är det "bara" att vi inte har behov av det som hunden ger oss.
Samma är det med en hund med mycket jaktlust. Har jag behov av det så uppfattar jag den som min perfekta vän. Har jag inte behov av all den jaktlust som den ger så blir det ett problem.

Sedan så finns det givet andra problem som att en hund biter folk och annat men det tar vi nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar