måndag 10 september 2012

Ia på jakt tur!

lördag
Ia Svärd
  • Hej!
    Blåst har det gjort! Snöat lite också! Men visst var det lite fåglar hemma i dag, om än lätta på vingarna.
    Vi har sett fyra kullar varav en av dom var lite mer medgörlig.
    Twixen hade jobbat på bra i motvindssök hela förmiddagen. Han stötte en kull och tyckte livet var härligt. När vi sedan vände hemöver igen i värsta medvinden tänkte jag att nu blir det väl bara halabaloo. Men han jobbade på som en riktig värstinghund i perfekt medvindssök. Victor och jag tog oss upp på en liten höjd för att spana och Hans gick lite längre ner. Då ser vi Twixen svassa om kring med svansen som en propeller. Tittar ner mot Hans och ser en hel kull med ripor. Twixen kommer farande och stöter dom, går efter men vänder snart tillbaka. Jag ser att det sitter två fåglar kvar. Twix kommer tillbaka, stöter igen men vänder snabbt. Jag sätter på linan då vi såg att fåglarna landade en bit bort. Sedan jobbar vi oss fram och då riktigt smyger han. Fågeln går, Twix lägger sej och Hans skjuter lite halvbom så fågeln flaxar iväg några meter. Vi går på igen och den flyger upp och då skjuter Victor!! Sedan letade jag och Twix rätt på den. Han nosade lite, fågeln flaxade till och vips så tog han den i munnen :)smile
     
  • Hurra hur kul som helst när man får jakthistorierna. Ia snart har du din Engelsksetter Twix som en fullfjädrad jaktkamrat. Tyvärr så blev han skadad på söndagen men med toppen fin och snabb hjälp av Djursjukhuset i Östersund så kommer han att bli en piggeling igen skall du se.Våran Gammel pointer Tiger råkade ut för samma problematik i en muskel som svällde upp och var till besvär och som fick opereras på samma sätt. Hon blev ju en värsting på jakt ändå. Vi håller alla tummar och tassar från oss. Kram 

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Twix repar sej. Han var hängig på måndagskvällen när jag hämtade honom men redan på tisdag fanns lite mer livsgnista där.
    Han har fått vara med mej på jobbet så att jag har kunnat gå ut på rasterna för att kyla och stretcha.
    Just nu är han mest besvärad av bandagen som kliar! Kanske också lita fundersam över varför han inte får springa i inhängnaden och busa.
    Kram Ia

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att han piggnar i. Jag tror att du hade tur nu att du var så snabb till vet. Tigers muskel blev förstörd av att det tog lite för lång tid. Vi håller fortsatt alla tummar, tassar och tår!!

    SvaraRadera
  3. Vad gott att Twixen är på bättringsvägen!! har tänkt jättemycket på honom!!!

    Vi funderar på om något liknande (dock lindrigare) hände Viggo efter fjällkursen......när vi kom hem sent på söndagen skrek han till vid några tillfällen & vi kände igenom honom & letade efter sår eller svullnad. Hittade ingenting. På natten skrek han igen några gånger, var orolig & kräktes lite slem. På morgonen fick han flera "skrikattacker" då han la sig ner & inte verkade veta var han skulle göra av sig själv. Han kräktes lite mer skum & jag tänkte därför att han fått i sig något & skrek av magknip. Ringde veterinären & fick en tid mitt på dagen - men efter de där attackerna på morgonen blev det helt lugnt & han var precis som vanligt igen. Avbokade tiden & har inte tänkt så mycket mer på det......men kan det ha varit en linrigare variant av Twixens åkomma???

    KRAM Åse

    SvaraRadera
  4. Vet inte men som jag förstår så mådde han ju inte illa, som illamående. Men det är ju svårt att säga!
    Jag tror inte att det finns någon utväg när muskeln är så uppsvälld att den inte längre får plats. Det är bara operation som hjälper, tror jag.
    Hur gick det på lydnandsprovet som du skulle göra. Skriv och berätta lite om hur det gick till och skicka det som ett mail så kan jag lägga ut det som ett riktigt inlägg här på bloggen om du vill. Jag vill gärna!! Kan peppa andra som har lydiga hundar att våga prova.
    Kram på dig!
    /Tina

    SvaraRadera
  5. Tror minsann att det är Wiggo på bilden här ovanför! Inte Twix;)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det ante mig! Men den var den enda jag hade i denna datorn att tillgå! Sötingar båda två eller hur!?!

    SvaraRadera