tisdag 14 augusti 2012

Sista veckan med brudarna!

Ja, det låter ju som en Novell av Ungdomstyp. Men det var mer en tanke mot apportbrudarna av den svarta rasen som jag skrivit lite om här på Bloggen.
Tränade med Ia Svärd i lördags. Det blev då bara med den äldre tiken av de två. Testar ibland, framförallt när det är en ny fågel.
Hon skötte sig fin fint! Hämtar apporterna och lämnar av dem annars med ordning och reda. Härlig hund som man lätt kan tända på både genom lek och även genom att ställa höga krav. En sådan hund som är sååå rolig att jobba med. Mycket av allt så det gäller att hålla i hatten.

Ia tränande med sin yngsta hund, engelsksetter Gråsjövalens Twix. Han har en bit kvar MEN vet tydligt vad som förväntas av honom. Han bara lurar lite på om han fortfarande kan komma på några nya sätt att komma undan och slippa. Det är just det där med att göra det när föraren vill och inte bara om man som hund får välja själv. För om hunden får välja och sedan göra vad som helst (typ ha den för sig själv och äta upp den) Först då kan ev Twixen just nu se nyttan.
Det gäller att jobba på och se till att hunden i detta steg av utvecklingen inte kan komma undan sitt apport jobb något tillfälle. Det skulle vara förädiskt om han kom på ett sätt att slippa. Då får Ia mycket att göra!
Detta är en hund som är mycket starkare än vad matte tror. Jag vet att Ia är mycket medveten om att han är stark, men jag tror inte du sätt allt än.
Tur att Ia är av det rätta virket då hon är den mest konsekventa hund ledaren jag känner.
Ett tips!
Det som det handlar om mest nu är att höja upp kravet på varje delmoment i all träning och gärna i det vanliga vardagslivet. Kanske måste han ha det mycket tråkigt nu. Hundgård och koppel m.m sedan när han är ute med er så är det att vara i jobb. Det kan räcka med ev bara ett tag typ fram till Fjällkursen!
Varje gång som du är med honom så tränanr du apport eller annat. Då är han super intresserad och motiverad av att få vara dig till lags och jobba.
Hejja på!!

Den yngre tiken Gordon setter skall få jobba idag som bara den. Hon har fått jobba några snabbjobb Apport och då vara jätte duktig, men nu skall vi höja upp till lite svårare. Hon har inte samma motivation att bära fågel. Fågel tycker hon faktiskt är lite läskigt. Hade det varit min hund så hade jag nog väntat lite och fått lite gratis hjälp i fågelsug på jakt och träning. Men nu är det inte det utan nu skall hon lära sig apport och då är det så.....Då blir det inte lika lätt bara,. Inget är omöjligt!
Trevlig hund att jobba med då hon är en mycket balanserad tik.

Nästa steg är att husse skall träna ihop sig med sina tjejer. Det kommer nog att gå bra tror jag då han är motiverad och vet att han har två fantastiska tikar som är mer än värd att satsa på.
De båda skall hem till helgen så nu har jag inte tid att sitta här och skriva mer. Ha de!

4 kommentarer:

  1. Tjohej!
    Twix ligger just nu nere och har tråkigt :)
    Snart blir det träning!
    Tack för peptalken via telefonen nyss <3
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kramiz på dig!
    Ibland är det så att jag tänker och kommer på när man fått chans att lura lite i sin ensamhet. Du är ofta i mina tankar så mitt vad det är så kommer jag på något! Tur att Bloggen finns då!

    SvaraRadera
  3. Tjoho!!!! :D
    Idag så hämtade den yngre tiken ripan...
    Vilken häftig känsla det är när man når det steget. Det är ju då det riktigt roliga börjar. Jag går då ganska snart över till att hon får söka efter apporten när den är mer eller mindre gömd. Då får jag hunden fortare motiverad med lust. Hurra där var den ju!!! :D
    Världsmästarberöm förstås!

    SvaraRadera
  4. Skall ni träna några gånger till denna dag för att gno på lite. En apport eller högst två åt gången. Sedan in i hundgården för att ha lite "tråkigt" igen. Fast hon gillar att vara i hundgården med sina hundkompisar. Men hon och jag sliter inte på vår relation i alla fall som gör det möjligt att hon tycker att det är lite extra kul när vi skall jobba nästa gång.
    Ha de!

    SvaraRadera